Bygningsreglementet

Nyt om
beredskaberne 
og bygningsreglementet

Vi har været i dialog med Sydvestjysk Brandvæsen (SVJB) for at blive klogere på Bygningsreglementet (BR18) og mere specifik Kapitel 5 “Brand”, hvor § 156 til 158 handler om transportable telte og konstuktioner.

Fra dette beredskab (SVJB) er meldingen, at det vigtigste, som man som arrangør kan fokusere på, er reglementets bilag 11. Som udgangspunkt har man som arrangør overholdt Bygningsreglementet, hvis man lever op til alle krav og forhold i bilag 11.

Først og fremmest skal I sikre, at jeres leverandører leverer certificerede telte, scener og lignende, da § 156 til 158 især er møntet på dem. Derudover skal I tage højde for alle regler, krav og forhold i bilag 11 i jeres pladsindretning (og så er I egentlig også klar til at lave jeres sikkerhedsplan).

Kravene i bilag 11 burde ikke være nye eller ubekendte for nogen arrangører, men med bilaget er alle krav og forhold forsøgt samlet ét sted, så det er nemmere for såvel myndigheder som arrangører at forhold sig til midlertidige arrangementer.

Bygningsreglementets Bilag 11

Situationen er den, at det pr. 1. januar 2022 ikke længere er det lokale beredskab men den lokale kommunalbestyrelse, som skal godkende eksempelvis transportable konstruktioners opstilling til jeres arrangement. I praksis vil det være kommunens byggesagskyndige.

Kommunen meddeleler det lokale beredskab om jeres arrangement, og beredskabet har mulighed for at kommentere herpå. I praksis vil beredskabet typisk forholde sig til Beredskabslovens § 35 stk. 3. Hvis denne er overholdt, vil beredskabet typisk ikke have indvendinger.

Bemærk i øvrigt, at bilag 11 også har supplerende bilag i form af 11a til 11e.

Bemærk også, at I fortsat vil få besøg at det lokale beredskab forud for åbningen af jeres arrangement. Deres kontrolindsats vil dog primært fokusere på, at I har fået stempel og godkendelse fra kommunen, og så vil de kontrollere og sikre, at I faktisk overholder den godkendte plan.

LÆS BILAG 11